Pràctica 4b


En aquesta pràctica investigarem sobre els diferents models d’organitzacions horitzontals:
·         En xarxa
·         Virtual
·         Adhocràtica
·         Hipertext
·         Hipertrèbol
En centrarem en dos dels cinc possibles models, Virtual i Adhocràtica.
Virtual
Definicions d’autors:
-       L’organització virtual es pot enfocar de dos formes, institucional i funcional. Amb la perspectiva institucional l’organització virtual és una combinació d’empreses independents que aporten capacitats que les distingeixen entre elles, tenint com a l’element clau la tecnologia. En la funcional es considera molt més l’estratègia de tota l’organització. (Zimmermann,1997)

-       Model evolucionat de l’estructura en trèvol que pretén potenciar les relacions contractuals i la cooperació amb altres organitzacions creant unions amb la subcontractació i el treball flexible. (Bueno, 1986)

-       En el centre d’una organització virtual hi ha una organització central que s’encarrega de les funcions més critiques. Les altres funcions, són realitzades per empleats temporals o per altres empreses, aquesta aliança entre empreses es mante sempre i quan l’intercanvií sigui productiu i beneficiós. (Hodge, Anthony y Gales, 1998)
Característiques del model:
-       Agrupen les activitats segons la seva core competences.
-       Es centra en la consideració externa del concepte.
-       Crea una xarxa que es basa en la subcontractació i la flexibilitat.
-       Utilització d’empleats temporals i empreses (aliances)
-       Treballen en equips amb la finalitat d’aportar la seva core competences a l’empresa.
-       Utilitzen les TIC (Internet, extranet...)
-       Comparteixen costos, clients...
Core competences: Actituds i coneixements importants per a cada empresa en concret.

Organitzacions:
at&t (Companyia de comunicacions): http://www.att.com/
Benetton: Empresa dedicada a la moda i la seva venta. http://www.benetton.com/portal/web/guest/home
Global Domains International. Empresa que controla el domini a Internet. http://www.globaldomainsint.ws/
Strawberry Frog: Agencia de publicitat d’Amsterdam, que nomes necessita prop de 50 persones per el món per atendre els seus projectes publicitaris. http://www.strawberryfrog.com/sf/

Adhocràtica

Definicions d’autors:

-       Innovar significa trencar amb els esquemes establerts. Així l’organització no es pot fixar en cap forma o esquema estàndard, a d’innovar. (Henry Mitzberg)

-       Es important destacar la diferència entre l’adhocracia i altres models d’organització. Formada per petits grups de treball, els quals amb força pròpia, actuen amb flexibilitat i organització. (T. Peters, R. Waterman)

-       Es un model d’empresa, que esta per sobre els petits grups interns que es puguin formar, i que permet adaptar-se amb rapidesa i flexibilitat als possibles canvis de l’entorn. (Alvin Toffler, Warren Bennis)


Característiques del model:
-       Molt flexible. El poder de decisió està molt repartit, tots participen en les decisions.

-       L’autoritat està basada en la competència no en la jerarquia.

-       Sorgeix en entitats grans on els projectes tenen poc a veure entre si.

-       Incentiva a les persones a treballar pel seu propi creixement.

-       Indefinició en algunes tasques.

Organitzacions:

-       Deminson: Consultoria Argentina, amb una estructura sense verticalitat i subdividida en diferents grups funcionals. http://www.demison.com/
-       EmeEfe: Agencia Argentina de publicitat. Tota els departaments treballen paral·lelament i son autònoms, el que fomenta l’innovació. http://www.efe-eme.com/


Bibliografia