Pràctica 1


L’objectiu de la pràctica Nº1 és dissenyar una estructura organitzacional on ens agradaria treballar. En el nostre cas, hem utilitzat la imaginació per crear la nostre pròpia empresa i descobrir un nou món empresarial. A continuació, definirem la nostre estructura:

FERRARO,S.A

Empresa del sector de l’automoció, especialitzada amb els automòbils de gama alta.

Presidents: Directiva formada per dos socis capitalistes. Cadascun d’ells gestiona un departament diferent:

  • Amadeu Arnau (Departament Tècnic)
  • Guillem Alentorn (Departament Financer)

Director General: Persona investida i amb la màxima autoritat per gestionar i dirigir administrativament l’empresa sempre amb el consentiment dels seus superiors.

Director Tècnic: Dirigirà els departaments de :
·         Disseny,
·         Aerodinàmica
·         Homologacions
·         Acabats
·         Motor
·         Innovació

Departament d’Innovació: El desenvolupament de la nostre pràctica el basarem en aquest departament. Perquè és el que ens crida més l’atenció i perquè no podem desenvolupar tots els altres departaments, ja que el treball seria massa extens.

La divisió del treball dins del propi departament, estarà organitzat per diferents camps. Cadascun dels altres departaments treballarà de forma independent, però posant en comú les idees amb la resta de departaments en una reunió setmanal, és a dir, es busca una especialització del treball, però on tots hi tinguin a dir.
Aquest departament estarà coordinat per un enginyer cap.


Així, tenim:

  • Disseny: Format per 3 enginyers de disseny, que faran les propostes en quan a acabats, carrosseria, detalls, etc.
  • Aerodinàmica: Format per 3 enginyers, que buscaran el millor rendiment aerodinàmic, i informaran de les limitacions d’alguns dissenys.
  • Tendències: Format per 2 especialistes en cercar en el mercat les noves tendències.
  • Medi ambient: Format per 2 especialistes en la normativa mediambiental existent.
  • Homologacions: Format per 2 persones especialitzades en normativa en quan al disseny es refereix.
  • Motor: Format per 3 enginyers que busquin crear el motor més eficient i de millors prestacions per al tipus de cotxe que se li encarregui.



Seguidament observem una il·lustració on s'identifica clarament l'estructura de l'organització, i on hi identifiquem els diferents departaments que acabem de comentar.




METODOLOGÍA DE TREBALL DE L'ORGANITZACIÓ:

En aquests subgrups,  volem una departamentalització per funcions, així aconseguim tenir els especialistes en cada grup treballant conjuntament i aportant noves idees per l’empresa. També volem que alhora sigui descentralitzada, perquè el personal té l’oportunitat de prendre decisions importants dins el departament, sense centrar la presa de decisions a una sola persona. Això si l’enginyer en cap sempre tindrà la ultima paraula.

En quan a formalització es refereix, creiem que es tracta d’una empresa poc formalitzada ja que els llocs estan estandarditzats i definits, però sempre disposaran de la llibertat per a fer propostes lliurement i a interactuar amb els altres departaments.

Com ja hem dit, es realitzarà una reunió setmanal, on es trobaran els dilluns de 16 a 17h en horari laboral i de caràcter formal. Tots els empleats de tots els sub-departaments estan obligats a assistir-hi, on s’unificarà informació i s’apartaran noves idees.
Les bones idees, seran gratificades i recompensades per els presidents.

Alternativament, els divendres, al acabar l’horari laboral, es proposarà al personal de fer una dinar conjunt, de caràcter informal, on s’acceptaran tot tipus de propostes i es podrà comentar qualsevol tema relacionat amb l’àmbit laboral. Tothom que assisteixi al dinar, serà convidat per l’empresa. (Es busca un ambient laboral dinàmic i participatiu).


Hem fet aquesta jerarquia dins el departament de manera que tenim un tram de control ampli, de forma que hi ha pocs nivells i major agilitat en la pressa de decisions. Això implica una dinàmica participativa per part de tots els empleats, mes implicació i en definitiva resultats més ràpids per l’empresa.


CONCLUSIÓ:

La conclusió que en traiem és que la nostra organització es tracta més aviat d’una Estructura Matricial amb Departamentalització funcional, ja que reuneix especialistes de la mateixa branca, i així reduïm en gran número els treballadors necessaris.
També té l’avantatge que ens permet agrupar i compartir recursos amb altres departaments.
El principal problema que podem trobar es la coordinació els diferents departaments i arriba a una solució optima, per això la peça clau recaurà sobre l’enginyer en cap. Haurà de coordinar correctament totes les àrees i extreure el màxim potencial de cada una.


Enllaços externs

http://www.vmingenieros.com/Estructura.html