Pràctica 4a


En aquesta pràctica de Teoria de l’Organització, tractarem de dissenyar un sistema per a la captació del coneixement latent en una organització, la seva capitalització, així com la seva gestió, per tal d’entrar en un cercle de millora continua. Per tal de realitzar-la, ens basarem en l’organització/empresa que vàrem crear a la primera i segona sessió d’aquesta assignatura, i així desenvolupar tots aquests coneixements per millorar-la i tenir més factors que poden afectar al seu rendiment  i evolució en compte.
És per això, que dividirem aquesta pràctica en dos apartats diferents però relacionats entre ells. En primer lloc dissenyarem un procés per a la captació i capitalització del coneixement d’una organització, en el nostre cas, Ferraro, SA.
En segon lloc, realitzarem un pla o disseny d’un procés de millora contínua.

1-    Disseny d’un procés per a la captació i capitalització del coneixement de l’organització Ferraro, SA
Per tal de realitzar aquest procés de captació i capitalització, hem cregut convenient basar-nos en el model teòric de Eduardo Bueno.
Per tal de refrescar la memòria, il·lustrem un esquema on queda ben definida l’estructura d’aquesta organització, basada en una recirculació dins de la pròpia empresa de coneixement, és a dir, crear i incorporar idees, aprenentatge i aplicació.

Creiem que aquest model creat per Eduardo Bueno, on tots els membres de l’empresa aprenen i comparteixen tant coneixements com experiència és molt interessant per anar millorant dia rere dia, així com per motivar als empleats i que s’ajudin entre ells, deixant de banda la rutina i fomentant el treball en equip. 

Primerament fem repàs de la nostra empresa, Ferraro, SA, una organització basada en la construcció i creació d’automòbils d’alta gamma, tenint present sempre la bona qualitat del nostre producte, per tal d’obtenir un resultat de satisfacció per part del client. No oblidem que es tracta d’una empresa on els treballadors tenen un tracte personal entre ells, l’ambient de treball és idoni, i un dia a la setmana estan convidats tots a un dinar en horari no laboral, a demes, tenen una hora setmanal assignada a reunir-se tots els membres d’un mateix departament per aportar idees i planificar la forma de treballar. 

Si apliquem el model esmentat a l’empresa Ferraro, SA, en primer tenim:


1-    Generar (crear). Es tracta de generar idees, coneixements que puguin ser útils per al conjunt (al nostre cas seria la reunió setmanal dels departaments per exposar les idees entre ells).

2-    Incorporar (integrar). Es tractar de fer d’una idea inicial, un pre-desenvolupament d’un producte, és a dir, fer una aplicació “experimental”. (a Ferraro, SA aquesta feina es basaria en l’elaboració de conceptcars, així com prototips de noves tecnologies possibles a incorporar als vehicles, com va ser en el seu moment, el cinturó de seguretat, l’ABS, l’aire condicionat, etc.)
3-    Accedir (fonts). Aquest apartat implica posar a la disposició de tothom la idea innovadora creada per algun dels treballadors de l’empresa, és a dir, que un treballador del departament de carrosseria pugui accedir a una idea creada pel departament de motors. En aquest sentit, hem pensat en penjar una/varies cartellera/es visible/s per a tots, per exemple a les entrades a l’edifici, on hi apareguin les diferents idees dels empleats, juntament amb les seves dades personals per tal de que qualsevol persona pugui posar-se en contacte amb ell per tal de donar-li alguna idea, plantejar-li alguna modificació que pugui fer-la millor, etc.

4-    Transferir (compartir). Basat en l’apartat anterior, tractaria de poder compartir informació entre tots els membres de l’organització. Així, creiem que seria molt important que tots els empleats disposin d’un espai a la xarxa (Internet), on també hi apareguin totes les diferents idees o projectes plantejats. En aquest espai interactiu, tothom hi té accés i és visible entre tots els empleats. S’hi crearàn fòrums de discussió, apartats on la gent puntuarà les idees, un altre on s’hi posaràn possibles millores i els inconvenients que s’hauràn d’evitar, etc.
(És semblant a l’apartat 3, però en aquest és públic dins l’empresa, mentre que abans era de tracta personal entre el creador de l’idea i la persona que si posa en contacte amb ell).

5-    Facilitar (explotar). Seria un aspecte força semblant a l’apartat 2, però aquí ja va tot de forma més rigorós, és a dir, abans es tractava de fer una “experimentació” de la idea, mentre que aquí ja s’hi fan proves més concretes. Per arribar a aquest apartat, el treballador ha de tenir el vist i plau del cap de departament, ja que es tracta de fer proves als vehicles però de un cost més elevat. A Ferraro, SA, el fet d’explotar el desenvolupem en forma de proves de resistència de materials, proves aerodinàmiques, proves de fatiga,etc. També s’hi creen prototips i s’hii fan estudis detallats de la viabilitat del projecte.

6-    Representar (aplicar). Es tracta de dur a terme les innovacions a la realitat, és a dir, incorporar les noves idees al món real, industrialitzar les idees i produir-les. En aquest aspecte, seria construir i vendre els nous sistemes aplicats als automòbils, produint millores substancials als cotxes que hi havia fins al moment per tal de ser una empresa capdavantera en el sector.

APRENDRE: Tots els anteriors apartats es relacionen mitjançant l’aprenentatge, és a dir, pel simple fet d’estar tots els treballadors relacionats i comunicats entre ells, creant fòrums de debats i cartelleres visibles per a tots, el que es fa és  crear un sistema de aprenentatge comú, que es re-alimenta ell mateix, perquè mentre un crea l’idea, l’altre l’ajuda a millorar-la i potser un tercer dona un punt de vista per acabar de rematar-la i fer-la boníssima, així tots exposen els seus coneixements entre ells i tots aprenen a mirar les coses de diversos punts de vista, a posar-se en la situació de l’altre, a buscar alternatives per ajudar a millorar, etc. És la base del sistema creat per Edardo Bueno en el qual nosaltres ens basem i apliquem a la nostra empresa per fer de ella un imperi comercial/tecnològic sense fronteres.
Per acabar, volem esmentar que el nostre propòsit com a empresaris és el de triomfar, no ens conformem només amb guanyar molts diners, sinó que volem ser el punt de referència en quan a cotxes de luxe i amb aquest sistema de captació i capitalització de coneixements, creiem que es fomenta el treball en equip, així com es motiva als empleats a intentar destacar i ser reconeguts per la resta. D’aquesta manera, creiem que s’assegura el creiexement de l’empresa i evitem caure en l’error de pensar que una idea aportada fa 50 anys ens servirà com a reclam dels clients per a tota la vida.

2-    Disseny d’un procés de millora continu:
El que volem aconseguir es un espiral de millora continua de tota la nostre empresa FERRARO S.A. tant del producte, serveis, gestió… Per això, ens basarem en el conegut cicle de Deming ,una estratègia de millora sostinguda en quatre punts basics (Planificar, Fer, Verificar, Actuar).
Planificar
En la nostre empresa creiem que es un punt importantissim en tot procés, sense una bona planificació no arribarem a un bon producte. Però mai queien en l’error de nomes planificar, sense arribar a actuar. L’objectiu sempre es donar un resultat, el mes bo possible.
La planificació assolirà un ventall molt ampli, perquè l’empresa obtingui una millora continua tot haurà d’estar correctament planificat persones, producte, metodologia, estudi del mercat... Un exemple seria en la practica 1, on hem d’aconseguir  una estructura organitzacional el mes clara i definida possible. 
Fer
Es el moment de donar forma a la nostre planificació. Es important el que s’ha de fer, però també com ho fas. Si les directrius a seguir estant clares el producte es farà correctament. Una bona opció es provar el disseny primer a petita escala o amb simuladors.
En el nostre cas, un disseny correcte i detallat d’un automòbil facilitarà la feina per tal que es pugui dur a terme.
Verificar
Es el moment d’avaluar el producte un cop elaborat. Per tant, haurem de corregir en equip tot el que s’ha fet malament i millora tot el que es pugui el producte. Com més opinions millor, aquest producte es de tota l’empresa i tothom té dret a donar la seva opinió. Es promourà que qualsevol treballador, no salament tècnics, provin el model realitzat un període de temps per tal de poder donar una opinió valida.
L’opinió del client serà molt important, per això prepararem enquestes i un estudi a fons del producte dins del mercat.
Per últim, donarem el resultat obtingut a tots els empleats, així els fem participes de tot el treball realitzat. “Es una resultat de tots no d’una sola persona”.
Actuar
Es l’hora d’actuar, l’últim retoc, l’ultima correcció i sobretot actuar per tal que el producte obtingui les millors vendes possibles. Es un tot o res, el producte es bo anirà al mercat, si no ho es haurem de començar el cicle un altre cop.
Ja hem obtingut l’experiència necessària per tal de millora cada cicle. Per això, es diu un procés de millora continua, cada cicle es va repetint els cops que siguin necessaris.
Bibliografia:
Esquema Organització inteligent, Eduardo Bueno: http://atenea.upc.edu/moodle/mod/resource/view.php?id=851949